Saturday, February 26, 2011

Valentine's Day HARAM di sisi Islam

 Assalamualaikum

hai semua. hari ni inCik kiwi nak share kat rakan2 tentang Valentine's Day.
walaupun 14 Februari tu dah lepas, tapi rasanya benda ni masih berguna 
sebagai ilmu untuk kita kongsi bersama supaya kita tak kan melalukannya
dikemudian hari.


ok jom usha apa sebenarnya Valentine's Day tu..

Ada 3 pendapat mengenai Valentine's Day

1) Hari Valentine bermula ketika pemerintahan empayar Rom iaitu dgn menetapkan 14 Februari 
sebagai hari cuti orang Juno, ratu kepada dewa dan dewi Rom.

Hari berikutnya 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisional masyrakat
Rom iaitu pada malam pesta berkenaan, nama gadis Rom ditulis atas kertas dan dimasukkan ke
dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan
menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.


2) Pada 14 Februari 270M, St Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romami
yang diperintah oleh Raja Claudius II. Bagi memperingatinya sbgai simbol ketabahan, keberanian
dan kepasrahan dalam menghadapi dugaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sbg hari memperingati
kematian St Valentine sbg upacara keagamaan.

     3) Pendapat ketiga pula menyatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St Valentine yang status
 kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope.
Apabila St Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal 
Protestan sewaktu  kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan 
        rakyat Cordova kerana StValentine adalah paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi  sememangnya tidak boleh berkahwin.Tindakan St Valentine yang   mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu menimbulkan  rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan14 Februari 
sebagai Hari Kekasih untuk St Valentine sendiri
kesimpulannya..
Dalam erti kata lain, umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan amalan ibadat agamanya dengan akidah dan ibadat agama lain.
Firman Allah yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat dan secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (Surah al-Kafirun, ayat 1-6)
Rasanya macam dah jelas kan apa yang dikatakan dengan sambutan Hari Valentine tu.
Selamat beramal semua;p


4 comments:

cik pulau said...

salam singgah..
nice entri..
first time singgah sini.. ^^,

costa allegra said...

tq cik pulau:)
rajin2 singgah lagi ye:)

Diary of Mine said...

xsmbut valentine day pun,..... nice info btw...

costa allegra said...

good2:) jom share kot2 masih ad lg yg xtahu;)

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Macys Printable Coupons